20 Ιουλίου 2016

Η επέλαση των ξένων κολοσσών της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας σαρώνει την Κρήτη.

Στην μεγαλόνησο διασταυρώνουν τα ξίφη τους (η τα μαχαιροπίρουνα τους) οι μεγαλύτερες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις του κόσμου που είτε αγόρασαν υπάρχουσες μεγάλες μονάδες είτε διαπραγματεύονται αγορές ή ετοιμάζονται να χτίσουν πρότυπα ξενοδοχεία-μαμούθ. Το παιχνίδι έχει μόλις αρχίσει και δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το 2020, όταν θα αρχίσουν πλέον να παραδίδονται έτοιμες οι νέες ξενοδοχειακές «πολιτείες».

Protection of the Area of Kavo Sidero in East Crete

Κάβο Σίδερο ανησυχία της διεθνούς αρχαιολογικής κοινότητας για τις επενδύσεις στην Κρήτη Παγκόσμιο Αρχαιολογικό Κογκρέσο  

Την ανησυχία της διεθνούς αρχαιολογικής κοινότητας στα επενδυτικά σχέδια στην περιοχή του Κάβο Σίδερο στην Κρήτη, εκφράζει το Παγκόσμιο Αρχαιολογικό Κογκρέσο’Στην επιστολή προς τον Έλληνα πρωθυπουργό, το Παγκόσμιο Αρχαιολογικό Κογκρέσο ( World Archaeological Congress), τονίζει ότι παρακολουθεί εδώ και χρόνια το σχέδιο της εταιρείας Loyalward Ltd,θυγατρική της βρετανικής «Minoan Group», για δημιουργία ξενοδοχειακής μονάδας «Luxury Golf Resort», 7.000 κλινών και τριών γηπέδων γκολφ, στο Κάβο Σίδερο της Ανατολικής Κρήτης

Κάβο Σιδερο S.O.S

H μεταλλαγμένη επένδυση της Μονής Τοπλού στην Β.Α. Κρήτη 
Ο μίτος του fast track 

Η χωροταξία αποδίδεται στους ιδιώτες μέσω «επενδύσεων» όπως αυτή στο Κάβο Σίδερο. Εκείνος που κερδίζει είναι πρώτα απ’ όλα η μετοχή της βρετανικής εταιρείας που αγόρασε την τεράστια έκταση από τη Μονή ΤοπλούΜια τεράστια τουριστική επένδυση στο Λασίθι της Κρήτης επανέρχεται τα τελευταία χρόνια ως Τοπλού ή Κάβο Σίδερο ή Ιτανος Γαία και προσαρμόζεται σαν χαμαιλέοντας στις απαιτήσεις μιας βρετανικής εταιρείας που υποστηρίζει ότι προσαρμόζεται στους νόμους και επιχειρεί να πείσει τους κατοίκους της περιοχής ότι όλα θα γίνουν για το καλό τους. Στις 2 Απριλίου η Περιφέρεια Κρήτης θα καλωσορίσει τη ΣΜΠΕ (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) για το έργο, στο όνομα της ανάπτυξης. 

Σώστε το Κρητικό Τοπίο

ΔΙΕΘΝΗΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΦΑΡΑΩΝΙΚΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΚΑΒΟ ΣΙΔΕΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΒΑΪ

Με το σύνθημα «Σώστε το Κρητικό Τοπίο» πλήθος Ελλήνων και ξένων υποστηρίζουν την εκστρατεία συλλογής υπογραφών εναντίον της δημιουργίας τεραστίων τουριστικών εγκαταστάσεων και γηπέδων γκολφ στο ανατολικότερο ακρωτήριο της Κρήτης, το Κάβο Σίδερο. Είναι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, οικολόγοι, αρχαιολόγοι, σύμβουλοι σε θέματα τουρισμού, επιχειρηματίες, Κρητικοί και Έλληνες της διασποράς, ξένοι που κατοικούν μόνιμα στην Κρήτη και στην Ελλάδα, αλλά και απλοί πολίτες από την Ελλάδα, την Κύπρο, την υπόλοιπη Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Νότιο Αμερική, την Αυστραλία και αλλού.

Βιλλάνοι και ελεύθεροι στα μεσαιωνικά φέουδα της Κρήτης.

Κοινωνικές τάξεις
Δύο ήταν οι μεγάλες κοινωνικές τάξεις που συνδέονταν με τη γη: οι φεουδάρχες και οι αγρότες. Την αγροτική τάξη αποτελούσαν δύο ευδιάκριτες ομάδες, οι βιλλάνοι (1) που είχαν στενή προσωπική και οικονομική εξάρτηση από τους κυρίους τους και οι ελεύθεροι(2) αγρότες που καλλιεργούσαν μεν τη φεουδαρχική γη, αλλά δεν εξαρτώντο προσωπικά από τους ιδιοκτήτες της γης.

Χωριά - ζευγολατιά- τσιφλίκια


Το χωριό ως θεσμός
Με μια σύντομη αναφορά στο βυζαντινό παρελθόν υπενθυμίζεται ότι η γη αποτελούσε τη βασική πηγή πλούτου της Κρήτης και υπερίσχυε η μεγάλη οικογενειακή κληρονομική έγγειος περιουσία θεμελιωμένη στη  μικρή  ελεύθερη  ιδιοκτησία, στοιχείο που διευκόλυνε τη Βενετία στην εφαρμογή   ενός φεουδαρχικού   συστήματος προσαρμοσμένου στις αρχές της αλλά και στις συνθήκες του νησιού. 
Η βενετική κατοχή της Κρήτης αρχίζει και τυπικά το 1211, έτος κατά το οποίο εκδίδεται το έγγραφο της Παραχώρησης (1)
Το  χωριό  αποτελεί  ενιαία  παραγωγική  μονάδα,  που  περιλαμβάνει σιτοπαραγωγική γη, αμπέλια, ρυάκια, μύλους και τους κατοίκους με
τα αμπέλια, τα περιβόλια, τα δέντρα και τα ζώα τους

Η ενετική εισαγωγή του φέουδου στην Κρήτη.

Η ενετική εισαγωγή του φέουδου, πρόγονου του μετοχιού.
Με τον όρο φέουδο για τη δυτική Ευρώπη, από τον 8ο αι. και έπειτα, ορίζεται η γη (ή μια υπηρεσία, δικαίωμα ή αξίωμα) που
παραχωρείται από κάποια αρχή (αυτοκράτορας, επίσκοπος, κόμης κ.ά.) προς ένα πρόσωπο (feudatarìus - φεουδάρχης) (1) με σκοπό την εκμετάλλευση της και με αντάλλαγμα προς τον παραχωρητή τις αρμόζουσες τιμές και υπηρεσίες (servitù).(2)

Τα μετόχια στην Κρήτη

Η  ιδιότυπη  μορφή  των  μετοχιών  αναγνωρίζεται  στην Κρήτη  με διαφορετική ονομασία και διαφορετική έκταση από την περίοδο της Βυζαντινής  αυτοκρατορίας  και  έπειτα.  Αυτό  συμβαίνει  γιατί η εκμετάλλευση της γης δεν έπαψε ποτέ να απασχολεί τον εκάστοτε κατακτητή, καθώς μέσω αυτής του δινόταν η δυνατότητα διάρθρωσης των κοινωνικών τάξεων και κατανομής συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων.

15 Ιουλίου 2016

Δρυμός Σαμαριάς απειλείται με διαγραφή από τον παγκόσμιο κατάλογο της UNESCO



Κινδυνεύει να διαγραφεί από UNESCO ο Εθνικός Δρυμός Σαμαριάς 
Γραφειοκρατικές διαδικασίες και η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών ενδέχεται να ανοίξουν την πόρτα της εξόδου της Σαμαριάς από την Unesco και η χώρα μας θα είναι η πρώτη παγκοσμίως που θα «αποβληθεί» από τον οργανισμό.

Ο Γορτύνιος Κώδικας Δικαίου

Η επιγραφή με τους νόμους της Γόρτυνας.
 Η Μεγάλη Επιγραφή δεν είναι μόνο οι νόμοι της Γόρτυνας, αλλά ο αρχαιότερος ελληνικός κώδικας δικαίου και έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη προσφορά της Κρήτης, κατά την κλασσική εποχή, στον παγκόσμιο πνευματικό πολιτισμό.

Το 1884 βρέθηκε και διασώθηκε η Μεγάλη Επιγραφή από τους Ιωσήφ Χατζηδάκη, Στέφανο Ξανθουδίδη και τον Ιταλό Federico Halbherr. Αυτό ήταν η αιτία για την έναρξη ανασκαφών στη Γόρτυνα.

14 Ιουλίου 2016

Η ΚΡΗΤΗ ME TO ΒΛΕΜΜΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ

http://el.travelogues.gr/tag.php?view=373Χάρτης της κεντρικής Κρήτης. 
Ύστερα από αρκετές δεκαετίες πολιορκίας η Κρήτη θα περάσει, το 1669, από τους Ενετούς στους Οθωμανούς. Στο πρώτο επίπεδο αποτυπώνεται η ναυμαχία της 8ης Μαρτίου 1668 ανάμεσα στον οθωμανικό και βενετικό στόλο έξω από τον Χάνδακα. Ο στρατηγός Μοροζίνη πατά πάνω σε αιχμαλώτους oθωμανούς αξιωματούχους.  
Χρονολογία έκδοσης 1669

Συλλογή Φωτογραφιών από την Κρητική Επανάσταση του 1897

Η Κρήτη, από τα πρώτα χρόνια της Τουρκοκρατίας, συνταράχθηκε από πάρα πολλές επαναστάσεις και εξεγέρσεις ενάντια στον κατακτητή. Το 1830, η Κρήτη παραχωρείται στην Αίγυπτο, και το 1841 περιέρχεται ξανά στους Τούρκους.
Ακολουθεί μια περίοδος αναταραχών με αιματηρές εξεγέρσεις του κρητικού λαού, με αποκορύφωμα την επανάσταση του 1895-96. 

13 Ιουλίου 2016

Βρακοφόροι άγιοι της Κρήτης




Οι Κρητικοί άγιοι. 
Οι αγιογραφημένοι νεομάρτυρες όπως απεικονίζονται στης εκκλησίες και στα ξωκλήσια της Κρήτης, κρατούν σταυρό φορώντας τις παραδοσιακές τους φορεσιές, με βράκα, στιβάνια, κι εκτός από το σαρίκι στο κεφάλι φοράνε και φωτοστέφανο.



26 Ιουνίου 2016

Λαβύρινθοι

ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΜΥΘΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ


Ποιος είναι αρμόδιος για την μελέτη του Λαβυρίνθου;

Palazzo di te

Ο αρχαιολόγος; ο εθνολόγος; ο ιστορικός της τέχνης; ο ιστορικός των θρησκειών ή ο κλασσικός φιλόλογος;

Σήμερα υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο φωτογραφίες, σχήματα, εικόνες και πάνω από 2000 δημοσιεύσεις. Αναφέρω τους πιο σημαντικούς ερευνητές πάνω στο θέμα: Krause, Matthews , Santarcangeli, Kern και ο συμπατριώτης μας Παναγής Λεκατσάς. Δεν πρέπει να παραλείψω το υπέροχο διήγημα του Luis Borges, ίσως του μεγαλύτερου λογοτέχνη του 20ου αιώνα, ¨το σπίτι του Αστερίωνα¨. Από την πλευρά της γλωσσολογίας εμφανίζεται με 3 διαφορετικές σημασίες : μεταφορικά, ως μπλέξιμο των διαδρόμων και ως ο κυρίως λαβύρινθος.
α) Μεταφορικά: αναφέρεται σε μια κατάσταση δύσκολη, μπλεγμένη που δεν φαίνεται καμία τάξη και κανένα διέξοδο. Με αυτήν την σημασία την συναντάμε ήδη από τον 4ο αιώνα π.Χ.
β) Μπλέξιμο των διαδρόμων μέσα σε κτήρια ή σε κήπους, που προσφέρουν στον επισκέπτη πολλές εναλλακτικές πορείες που μερικές, όμως, οδηγούν σε αδιέξοδα. Η ιδέα υπάρχει είδη σε πολλά αρχαία κείμενα και είναι γνωστή με το γερμανικό
Irrgarten=λαβύρινθος. Όμως, η πιο παλιά μορφή  ενός τέτοιου λαβυρίνθου βρίσκεται μόνο το 1550 μ.Χ. σε ένα σχέδιο πάνω σε χαρτί από έναν άγνωστο Ολλανδό καλλιτέχνη . Πρόκειται για μια πρόταση διαρρύθμισης της αυλής του υπέροχου οικοδομήματος στην Mantova,  του Palazzo del Te, ανάκτορο του τσαγιού. Αφορά έναν υπαίθριο Λαβύρινθο από φράκτες θάμνων. Πρόκειται για το πρωιμότερο σχέδιο ενός Irrgarten, δηλαδή για έναν Λαβύρινθο με δυνατότητα επιλογής και αδιέξοδα. Και αυτό έρχεται σε αντίθεση με την φιλολογική παράδοση όπου από την αρχαιότητα και τον μεσαίωνα, μέχρι και τον μανιερισμό, ο λαβύρινθος παριστάνεται με έναν μόνο δρόμο χωρίς, φυσικά, κανένα αδιέξοδο.
γ) Αυτό, λοιπόν, το σχήμα, ο κυρίως λαβύρινθος, όπως φαίνεται στην εικόνα,είναι η τρίτη σημασία της λέξης.

Κυκλικός Λαβύρινθος

    Αυτές, όμως, οι σημασίες μπλέκονται ακόμη και από την αρχαιότητα, και μόνο τον 20ο  αιώνα αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε την διαφορά.

Ανατολές κι ανατολές

Ανατολία

Ο παραδοσιακός ορισμός της Μικράς Ασίας στη σύγχρονη Τουρκία
Η Μικρά Ασία (στα σύγχρονα Τουρκικά Αναντολού), γνωστή επίσης ως Ανατολία, Ασιατική Τουρκία, χερσόνησος της Ανατολίας ή οροπέδιο της Ανατολίας αποτελεί τη δυτικότερη προέκταση της Ασίας

Λεβάντε

Θεωρίες περί της θαλασσοκρατορίας των Μινωιτών

ΜΙΝΩΙΤΕΣ, οι κυρίαρχοι της Μεσογείου
Παλαιές και νεότερες θεωρίες για την άνθηση και το τέλος της θαλασσοκρατορίας των Κρητών και τις σχέσεις τους με τους Αιγυπτίους - τι δείχνουν τα νέα στοιχεία για την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης

Το παλάτι της Κνωσού ήταν ταυτόχρονα το πρώτο, το μεγαλύτερο, το πολυτελέστερο και το... οικολογικότερο από όσα το μιμήθηκαν τους επόμενους αιώνες
Τα κυκλαδικά ειδώλια μας διηγούνται την τέχνη των πρώτων πολιτισμένων κατοίκων του Αιγαίου και της Ευρώπης ολόκληρης. Ήταν οι Λέλεγες και οι Πελασγοί οι τελευταίοι της Νεολιθικής Εποχής. Η προέλευσή τους; Κανείς δεν ξέρει με σαφήνεια. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες αρχαιολογικές ανακαλύψεις (Κ. Κόπακα και Χ. Ματζάνα), στην ακριτική Γαύδο βρέθηκαν «εργαλειοτεχνίες αποκρουσμένου λίθου» που επιβεβαιώνουν την κατοίκιση του νησιού τουλάχιστον πριν από 50.000 χρόνια. Πάντως, στην Κρήτη τουλάχιστον, ζούσαν σε απόσταση ασφαλείας από τις ακτές, με ιδιαίτερη συγκέντρωση στην περιοχή της Κνωσού. Αυτό ως την Εποχή του Χαλκού, διότι τότε - γύρω στο 3000 π.Χ. - νέα φύλα εμφανίστηκαν στο νησί. Ηταν αυτοί που έμειναν στην Ιστορία ως Μινωίτες, από το όνομα του πρώτου βασιλιά που τους ανέδειξε κυρίαρχους της Μεσογείου.

Φιλιστία

Η ονομασία "Παλαιστίνη" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Πελασγοί".Φιλισταίοι Φιλιστία 
Περιοχή που βρίσκεται στη Μέση Ανατολή.
Είναι χώρα της Ασίας ανάμεσα στην έρημο της Συρίας , το Λίβανο και τη Μεσόγειο που βρίσκεται κοντά στην Αφρική.
Σήμερα καταλαμβάνεται κατά το μέγιστο μέρος από το κράτος τουΙσραήλ.

Φιλισταίοι, Έλληνες. Δρόμοι πολέμου και ειρήνης.

Αμφιβάλλω αν υπάρχει κάποιος Έλληνας που δεν έχει ακούσει ή διαβάσει την ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ! Ο νεαρός βοσκός που με όπλο μια σφεντόνα τα έβαλε και νίκησε τον γίγαντα Γολιάθ. Ο Γολιάθ ήταν Φιλισταίος. Λίγο η ιστορία του, λίγο κάποια άλλα περιστατικά και οι Φιλισταίοι έχουν περάσει στην ιστορία ως ένας βάρβαρος, βίαιος, επιθετικός λαός που καταπίεζε τους γείτονες του.

Οι Φιλισταίοι και η καταγωγή τους (άποψη)

Οι Φιλισταίοι και η καταγωγή τους (εκ των πηγών της ιστορίας και των βοηθητικών αυτής επιστημών) 

Υπό Γεωργίου – Μιχαήλ Δ. Καραχάλιου.
Πρόλογος.

Ο Φαραώ Ραμσής Γ' εναντίων των Λαών της Θάλασσας.

Ανάγλυφο στο Medinet Habu.
Εδώ και αρκετά χρόνια στην Ελλάδα γίνεται λόγος περί της καταγωγής των Φιλισταίων και της σχέσης τους με τους σημερινούς Παλαιστινίους. Υποστηρίζεται από κάποιους κύκλους με συγκεκριμένα πολιτικά κίνητρα ότι οι Φιλισταίοι έχουν ως αρχικό τόπο καταγωγής τους την μινωική Κρήτη και ότι απόγονοι αυτών των Φιλισταίων - Κρητικών είναι οι σημερινοί Παλαιστίνιοι. Το θέμα, όπως τίθεται από τους υποστηρικτές του, είναι διπλής όψης, από την μια οι Φιλισταίοι έχουν ως τόπο καταγωγής την μινωική Κρήτη, και από την άλλη, οι σημερινοί Παλαιστίνιοι είναι απόγονοι των αρχαίων Φιλισταίων. Για κανένα από τους δυο αυτούς ισχυρισμούς δεν παρατίθεται η παραμικρή ιστορική πηγή, ειδικά για την εθνολογική σχέση των Φιλισταίων με τους Παλαιστινίους. Για την πιθανότητα της καταγωγής των Φιλισταίων από την μινωική Κρήτη το πράγμα γίνεται κάπως περίπλοκο. Οι υποστηρικτές αυτής της θέσης προβάλουν μια εσφαλμένη ερμηνεία σχετικά με κάποια βιβλική αναφορά για την Καφθόρ, τον τόπο καταγωγής των Φιλισταίων, και κάποια κεραμικά ευρήματα από ανασκαφές των φιλισταϊκών πόλεων που έχουν κάποια ομοιότητα με τα κεραμικά της μυκηναϊκής εποχής, η οποία είναι μεταγενέστερη την μινωικής, κατά την οποία, σύμφωνα νε τους υποστηρικτές της θεωρίας αυτής, μετακινήθηκαν οι Φιλισταίοι από την Κρήτη στην παραλιακή περιοχή της Χαναάν. Στην παρούσα μελέτη θα εξετασθεί μεθοδικά το ζήτημα της καταγωγής των Φιλισταίων και η πιθανότητα εθνολογικής σχέσης τους σημερινούς Παλαιστινίους.

H κρητική καταγωγή των Φιλισταίων

Ήσαν Έλληνες οι Φιλισταίοι;
Η αναφορά της Παλαιάς Διαθήκης στην φυλή των Φιλισταίων, που όλοι σχεδόν οι ιστορικοί υποστηρίζουν ότι ήσαν ελληνικής καταγωγής…

ΧΩΡΙΣ αμφιβολία, το θέμα των Φιλισταίων, που είναι ελληνικής καταγωγής έχει πλέον διασαφηνισθεί από όλους σχεδόν του ιστορικούς και πανεπιστημιακούς δασκάλους (Λεων. Ι. Φιλιππίδης, Παν. Ι. Μπρατσιώτης κ.α.).
Μήπως, όμως, μπορούμε να ρίξουμε μία ματιά μέσα στην Παλαιά Διαθήκη, ώστε να δούμε πόσες φορές ασχολείται με αυτούς η ίδια η Αγία Γραφή;

Μινωίτες και Φιλισταίοι

Η γη Χαναάν εκτεινόταν στη νοτιοδυτική περιοχή της Παλαιστίνης, και συνόρευε με την Φοινίκη και την Αίγυπτο.
Οι Φιλισταίοι(άποικοι Μινωίτες) είχαν μάλλον πρώτοι εγκατασταθεί εκεί στο τέλος της 3ης χιλιετίας π.Χ., αφού στη Γένεση (21.32-34, 26.1-8) αναφέρεται ότι στην περιοχή Γέραρα της γης Χαναάν ο Φιλισταίος Αβιμέλεχ και ο αρχιστράτηγος Φιχόλ έκαναν συμφωνία με τον Αβραάμ(19ος π.Χ.), ώστε να παραμείνει ο Αβραάμ ως ξένος στη χώρα των Φιλισταίων, την γη Χαναάν, για πολύ καιρό.
Στο Δευτερονόμιο(Π.Δ. Δευτερ 2,23) αναφέρεται ότι οι Φιλισταίοι είχαν εγκατασταθεί στη νότια παραλιακή λωρίδα της Χαναάν αφού εκδίωξαν τους Αυίμ που κατοικούσαν στην περιοχή της Γάζας. Επίσης στην Βίβλο (Κριτές, 16 κεφάλαιο) αναφέρεται ότι οι Φιλισταίοι είχαν δημιουργήσει την μινωική ομοσπονδία η οποία περιλάμβανε τις πόλεις: Αζωτος, Ασκάλων, Ακκαρών ή Εκρών, Γάζα και Γαθ. Οι πέντε αυτές πόλεις είχαν αναπτύξει έναν μεγάλο πολιτισμό (Π.Δ. Ιησούς του Ναυή 13.3, Σαμουήλ Α' 6.17,18). Σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη, οι γείτονες των Φιλισταίων, οι Σημίτες τους αποκαλούσαν Καφθωρίμ επειδή προέρχονταν από την νήσο Καφθώρ. Σε κείμενο της Βίβλου αναφέρεται η Κρήτη ως Kaftor  αλλά και οι μελετητές της Παλαιάς Διαθήκης αναφέρουν ότι η νήσος Καφθώρ είναι η Κρήτη.